بی‌تفاوتی معنادار سازمان جنگل‌ها به مطالبات صنایع چوب و کاغذ/ مصوبات ستاد تسهیل تنها بر روی کاغذ

عباس صفری گفت:جای تعجب دارد که به‌رغم حدود ۳ سال پیگیری درباره وصول مطالبات بحق صنایع چوب و کاغذ مازندران از سازمان جنگل،مراتع و آبخیزداری کشور همچنان هیچ اتفاقی انجام نشده است.

 

 

به گزارش خبرنگار ایلنا،صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع کاغذ در کشور از سال ۱۳۷۶ و در دولت سازندگی با هدف ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه و کشور و همچنین کاهش وابستگی کشور به واردات انواع کاغذ شروع به فعالیت کرد.

امروز اما بعد از گذشت چندین سال و با تمام فراز و نشیب های اقتصادی و صنعتی در کشور حال این صنایع زیاد تعریفی ندارد.

کارخانه‌ای که از سر سفره‌اش به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم ۱۰ هزار نفر ارتزاق می‌کنند و چشم انتظار حمایت بیشتر مسئولان محلی و کشوری هستند.

با اجرای قانون طرح تنفس جنگل و عدم اجازه برداشت چوب های جنگلی توسط صنایع چوب و کاغذ،آن هم سه سال زودتر از موعد مقرر ، باعث شد تا اولین زنگ خطر برای این مجموعه بزرگ که یکی از حیاتی ترین مواد اولیه تولیدی اش چوب بود به صدا در آید. از طرف دیگر تحریم‌های اقتصادی ، سخت شدن شرایط برای واردات چوب و مواد اولیه دیگر برای تولید انواع کاغذ نیز باعث بالا رفتن هزینه‌های تولید و در نتیجه قیمت تمام شده تولیدات صنایع چوب و کاغذ مازندران شد.

این اتفاق زمینه را برای واردات کاغذ و خروج ارز از کشور آن هم در این شرایط سخت اقتصادی مهیا کرد.

 

نکته قابل توجه اینکه کالای تولیدی صنایع چوب و کاغذ مازندران یعنی تولید انواع کاغذ ، هنوز مرسوخ نشده و اگر جانی دوباره به خود بگیرد توانایی مرتفع کردن نیاز بخش اعظمی از کاغذ کشور از جمله وزارتخانه های آموزش و پرورش،فرهنگ و ارشاد اسلامی و… را دارد.

به‌رغم تمامی این توضیحات اما در چند سال گذشته بارها بحث واگذاری و فروش این شرکت به بخش خصوصی مطرح شده است.

این در حالی است که بسیاری از کارگران این استان خاطرات خوبی از واگذاری واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ به بخش خصوصی را ندارند.اوایل امسال بود که صنایع چوب و کاغذ مازندران با تلاش سهامداران و اعضای هیات مدیره شرکت از ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شد و این موضوع فرصتی برای اخذ تسهیلات و اصطلاحا خارج شدن از لیست سیاه بانک ها شد.

مصوبات ستاد تسهیل تنها بر روی کاغذ

عباس صفری رئیس هیات مدیره چوب و کاغذ مازندران با انتقاد از عدم اجرای مصوبات ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید در خصوص صنایع چوب و کاغذ مازندران،گفت:تقریبا تمامی مصوبات ستاد تسهیل برای برون رفت مشکلات چوب و کاغذ تنها بر روی کاغذ باقی مانده است.

او افزود:جای تعجب دارد که به‌رغم حدود ۳ سال پیگیری درباره وصول مطالبات صنایع چوب و کاغذ مازندران از سازمان جنگل،مراتع و آبخیزداری کشور همچنان هیچ اتفاقی صورت نگرفته  و این در حالی است که چوب های شکسته و باد افتاده در سطح جنگل های شمال در حال پوسیدن و از بین رفتن است.

صفری گفت:سئوال اینجاست که اگر این مطالبات مربوط به بخش خصوصی هم بود باز هم اینقدر زمان می برد؟

رئیس هیات مدیره صنایع چوب و کاغذ مازندران یکی دیگر از مشکلات این مجموعه را عدم حمایت لازم دستگاههای اجرایی استان دانست و از مدیران استانی و کشوری جهت حمایت از این مجتمع عظیم یاری خواست .

صفری با بیان اینکه در چند سال گذشته مجوز تولیدات ام دی اف در کشور بر مبنای استفاده از چوب‌های وارداتی بوده است،ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات موجود مصارف بالای تولید کنندگان ام دی اف از چوب های داخلی در این شرایط سخت کمبود چوب در داخل کشور است و ظاهرا نظارتی در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به گزارش خبرنگار ایلنا، به رغم تمامی مشکلات موجود اما صنایع چوب و کاغذ مازندران توانست تولیدات خود را تا پایان آذر ماه سال جاری به میزان  ۴۴ هزار و ۸۱۵ تن برساند.  یکی دیگر از دستاوردهای این مجموعه تولیدی نیز  تلاش برای تولید مداوم تا پایان سال جاری و ادامه آن در سال بعد است.

انتظار می‌رود تا دیر نشده، نمایندگا‌ن مجلس و مسئولان استانی نگاه  تخصصی‌تری نسبت به این مجموعه بزرگ ملی داشته باشند.