بهبودیافتگان بخش بزرگی از مبتلایان به ویروس کرونا هستند

تا امروز بیش از ۹۳۸،۳۴۸ نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۴۷ هزار نفر نیز در مبارزه با کووید-۱۹، بیماری ناشی از این ویروس، جان باخته اند.

با وجود بخش تاریک افزایش قربانیان که هرروز در خبرها می شنویم بخش بسیار بزرگتری را بهبودیافتگان را تشکیل می دهند. تا صبح پنجشنبه بیش از ۱۹۵ هزار نفر از مبتلایان به ویروس بیماری را شکست داده و دوران نقاهت خود را سپری می کنند.

گراتزیلا سونزونی یکی از بهبودیافتگان است. زنی ایتالیایی اهل شمال این کشور که مانند بسیاری دیگر دوران نقاهت خود را در هتلی که به این بیماران اختصاص یافته، در شهر برگامو، سپری می کند. این زن ایتالیایی مانند برخی از مبتلایان سخت‌ترین روزها را در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان برگامو سپری کرد.

خانم سونزونی می گوید: « شما در تختخواب متصل به اکسیژن هستید، نفس می کشید و می فهمید که ممکن است هر لحظه آخرین نفس شما باشد.» در تمام مدت بستری از خود می پرسید: « چه زمانی به ما اجازه داده می شود، همه را در آغوش بگیریم و آنها را بسیار محکم بغل کنم؟ و به آنها بفهمانم که چقدر آنها را دوست دارم. نوه کوچک من ، همه آنها را از دست می دهم.»

ده‌ها بیمار کرونایی از پاریس به برتاین فرانسه منتقل شدند
شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا از ۵ هزار نفر گذشت

داستان جالب دیگر به زوج کهنسال فرانسوی باز می گردد. آنری مارشه و همسرش، مونیک. آنری ۹۰ ساله به همراه همسرش ویروس را شکست داده و بر بیماری غلبه کردند. هانری مارشه می گوید: « اولش فکر کردم که تنها کمی تب دارم. ولی ساعتی گذشت و دیدم نمی توانم درست تنفس کنم. »

مونیک همسر آنری، پس از تماس با بیمارستان متقاعد می شود که باید هرچه سریعتر به بیمارستان بروند. هانری مارشه می گوید از زمانی که بستری شدم تا روز شکست بیماری چیز زیادی به یاد نمی آورم.

سازمان بهداشت جهانی می گوید هرچند ویروس کرونا زندگی افراد بالای هفتاد سال را با خطر مواجه می کند اما آمار نشان می دهد اکثریت مبتلایان سالخورده هم موفق شده اند از جنگ با این ویروس پیروز بیرون بیایند.

بنیاد اروپایی ریه اعلام کرد که «ریه اغلب افراد مبتلا به کووید-۱۹ پس از پایان بیماری سلامت کامل خود را باز می یابد» و تنها بخش کمی از بیماران ریه‌هایشان مشکلات مزمن پیدا می کند.»

دوران نقاهت و بازیابی کامل ریه ها، برای کسی که مورد خفیف یا متوسطی از کووید-۱۹ داشته باشد، حدود دو هفته طول می کشد و برای کسانی که موارد جدی تر دارند، مانند انری مارشه، ممکن است از سه تا شش هفته طولانی شود.