انقلابی ديگر در کشاورزی دنيا

 

مترجم: محمد حب وطن

زیست آنلاین: سری سخنراني های موسسه تد (TED) مجموعه‌ای از سخنرانی هایی است که در آنها ايده‌ها و تجربيات نو و خلاقانه افراد در زمينه‌های مختلف علوم و فناوري در معرض عموم قرار داده می شود. مطالب زير، ترجمه متن سخنرانی “بروس فردريک” با عنوان The next global agricultural revolution است که در آوريل سال 2019 در موسسه تد برگزار شده است. لازم به ذکر است که انتشار اين ايده به معنای تاييد و ترويج آن نبوده و صرفاً هدف توجه به اين نکته است که حل مشکلات محيط‌زيستی دنيای امروز نياز به ايده‌پردازی و خلاقيت در نقد وضع‌ موجود دارد.

در سال 2019 بشر يک اخطار و هشدار دریافت کرد. سي نفر از دانشمندان برجسته جهان نتایج يک مطالعه گسترده سه‌ ساله درباره کشاورزی جهان را منتشر کردند و اعلام کردند که تولید گوشت در حال از بین‌بردن سياره ماست و به سلامت جهانی آسيب مي‌زند. یکی از نویسندگان این مطالعه موضوع را اين چنين تبيين کرده است که: «اکنون طرز رفتار بشر، تهدیدی برای پايداري این سیاره محسوب مي‌شود… حل اين مسئله با چیزی کمتر از یک انقلاب جديد در کشاورزی دنيا ميسر نيست».

به عنوان کسی که در دو دهه گذشته فعاليت و حمايت خود را در زمينه پرهيز از تولید صنعتی گوشت صرف کرده است، بر اين باورم که این مطالعه يک فراخوان آشکار و جدي است که متفاوت از بقيه است. به اين معنا که، بارها و بارها چنين چیزهايي را طي چندين دهه شاهد بوده‌ام. به عنوان نمونه در سال 2018 در مجلهNature ، در سال 2017 در مجلهBioscience ، در سال 2016 در  آکادمی ملی علوم.

هدف و دلالت اصلی این مطالعات، بيشتر ناظر بر موضوع تغيير اقليم است. اما موضوع مقاومت آنتي‌بيوتيکي [مقاومت ميکروب‌ها به داروهاي آنتی‌بیوتیک] نيز به منزله یک تهدید بزرگ محسوب مي‌شود. ما مقادير بسيار زيادي از آنتی‌بیوتیک‌ها را به خورد حیوانات اهلي مي‌دهيم. سپس این آنتی‌بیوتیک‌ها به نژادي از ميکروب‌ها  تغيير شکل مي‌يابند که باعث بي‌اثر شدن آنتی‌بیوتیک‌ها در تمام طول زندگی ما مي‌شوند. اگر دوست داريد ترس و وحشت به سراغتون بيايد، در گوگل سرچ کنيد: “پايان کارآيي آنتی‌بیوتیک‌ها”.

مي‌خواهم تمامش کنم: من اینجا نیستم که به کسی بگویم چه‌چيزي بخورد. رفتارها و کنش‌هايي که هر فرد در اين زمينه انجام مي‌دهد خوب است، اما در مورد مقاومت آنتي‌بيوتيکي و تغییرات اقليمي نیاز به تامل و اقدامات بیشتری است. علاوه بر این، متقاعد کردن جهان برای خوردن گوشت کمتر، موثر واقع نشده است. 50 سال است که فعالان محیط‌زیست، کارشناسان بهداشت جهانی و حاميان حقوق حیوانات از مردم مي‌خواهند که گوشت کمتری مصرف کنند. و با این حال، سرانه مصرف گوشت آنقدر بالا است که رکورد تاریخي ثبت کرده است. به طور میانگین هر نفر در آمریکای شمالی در سال گذشته بیش از 200 پوند [حدود 90 کيلوگرم] گوشت خورده است. اما من هیچ گوشتي نخوردم! و معني اين آن است که برخي از آنها 400 پوند گوشت خورده‌اند!

با این وضعیتی که ما پیش می‌رویم، تا سال 2050 باید تولید گوشت را بین 70 تا 100 درصد افزایش دهیم. این وضعیت نیاز به یک راه‌حل جهانی دارد. آنچه ما باید انجام دهیم این‌است که باید گوشتی را که مردم دوست دارند تولید کنیم اما از طرفی باید آن را به روشی کاملاً جدید تولید کنیم. من دو ایده دارم.

ایده شماره یک: بیایید گوشت را از گیاهان تولید کنیم. به جای کشت گیاهان و استفاده از آنها برای تغذیه حیوانات، آن‌هم با کارآیی و بهره‌وری پایین، بگذارید با استفاده از فناوری‌های بیومیمیک [یعنی تقلید و شبیه‌سازی از طبیعت و ساختارهای بیولوژیکی موجودات زنده برای رفع مشکلات و نیازهای انسان] گوشت را از خود این گیاهان تولید کنیم؛ يعني گوشت‌های گیاهی تولید کنیم. ایده شماره دو: برای تولید گوشت حیوانی واقعی، بیایید آن را به‌طور مستقیم از سلول‌ها رشد دهیم. به جای پرورش حیوانات زنده، سلول‌ها را به‌طور مستقیم رشد دهیم. معمولاً شش هفته طول می‌کشد تا یک جوجه مرغ به وزن و اندازه ذبح برسد. با رشد دادن مستقیم سلول‌ها می‌توان همان رشد را در طی شش روز به دست آورد. این چیزی است که در دنياي واقعي قادر به حل مسئله است. شما مي‌توانيد دوست و همسايه‌تان را همانند آبجو به خوردن آن دعوت کنيد!

می‌خواهم دو نکته را در اين باره بیان کنم. نخست اينکه، ما باور داريم که می‌توانیم اين کار را انجام دهیم. در سال‌های اخیر، برخی از شرکت‌ها گوشت‌هايي را از گیاهان تولید کرده‌اند که مصرف‌کنندگان نمی‌توانند آن را از گوشت حیوان واقعی تشخیص دهند و هم‌اکنون ده‌ها شرکت در حال توليد گوشت حیوانات  به‌طور مستقیم از سلول‌ها هستند. این گوشت‌هاي توليدشده از گیاه و توليد مستقيم از سلول، همه آن چيزهاي دلخواه مصرف‌کنندگان را به آنها می‌دهند يعني طعم، شکل ظاهري و غیره؛ آن هم بدون اينکه نیازي به استفاده و تجويز آنتی‌بیوتیک به حيوانات باشد و بدون اينکه ذره‌اي تاثير نامطلوب بر اقليم جهاني داشته باشد. و از آنجا که این دو فن‌آوري بسیار کارآمدتر هستند، قيمت اين محصولات در حجم تولید زياد، ارزان‌تر خواهد بود.

اما یک نکته کوتاه: این کار آسان به نظر نمي‌رسد. این شرکت‌های توليد گوشت گياهي، سرمايه‌ گذاري زيادي را بر روي توليد همبرگرهاي قبلي خود صرف کرده‌اند، و توليد گوشت مستقيم از سلول نيز هنوز به طور کامل تجاري نشده است. بنابراین ما بايد با تمام توان براي انجام اين کار آماده شويم تا این فن‌آوري‌ها را به صنعت جهاني گوشت تبديل کنيم.

برای شروع، ما صنعت فعلي گوشت را لازم داريم. ما نمی‌خواهیم صنعت فعلي گوشت را مختل کنيم بلکه می‌خواهیم آن را تغيير دهيم. ما به صرفه‌اقتصادی این روش، زنجیره تأمین جهانی آن، تخصص بازاریابی آن و جامعه وسيع مشتريان آن نیاز داریم.

ما همچنین به کمک دولت‌ها نیاز داریم. دولت‌ها هر ساله ده‌ها میلیارد دلار براي تحقیق و توسعه در زمينه بهداشت جهانی و محيط زيست هزینه می‌کنند. آنها بهتر است برخی از این پول را در جهت بهینه‌سازی و تکميل صنعت تولید گوشت گياهي و توليد گوشت مستقيم از سلول استفاده کنند.

توجه داشته باشيد که ده‌ها هزار نفر در آمریکای شمالی فقط در سال گذشته از ميکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک فوت کردند. تا سال 2050، این تعداد در کل دنيا به 10 میلیون نفر در سال خواهد رسید. و تغییرات اقليمي یک تهدید بالفعل برای بخش وسيعي از مردم کره زمين از جمله فقیرترین آنها، محسوب مي‌شود.

تغییرات اقلیمی و مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها، يک وضعيت اضطراری براي جهان محسوب مي‌شوند. تولید گوشت این شرایط اضطراری را در مقیاس جهانی وخيم‌تر می‌کند. ما قصد نداریم مصرف گوشت را کاهش دهیم، بلکه جايگزين‌هايي را به مصرف‌کنندگان ارائه مي‌دهيم که هزینه آن مشابه یا کمتر از هزينه گوشت فعلي بوده و طعم آن مشابه یا بهتر از طعم گوشت فعلي است.

ما راه‌حل را داریم. بيایید گوشت را از گیاهان توليد کنيم. بیایید گوشت را به‌طور مستقیم از سلول‌ها توليد کنيم. بايد هر چه سريع‌تر منابع لازم را برای ایجاد انقلابي ديگر در کشاورزي دنيا بسیج کنيم./بروس فردريک