افزایش قیمت‌ها در بازار کاغذ

اقتصاد۲۴- افزایش قیمت‌ها در بازار کاغذ، قیمت هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی را به ۸۹۵ هزار تومان رساند.

بازار کاغذ در روزهای گذشته دوباره افزایش قیمت را تجربه کرد. بر این اساس هر بند کاغذ چاپ و تحریر 70 گرمی با گرماژ 70 گرم از بندی 830 تا 850 هزار تومان به بندی 900 هزار تومان افزایش یافته است.

همچنین کاغذ تحریر اندونزی نیز به بندی یک میلیون و 140 هزار تومان افزایش یافته است،‌ کاغذ روزنامه به کیلویی 39 هزار تومان و کاغذ گلاسه نیز بین 38 تا 41 هزار تومان افزایش قیمت داشته است. این افزایش قیمت‌ها در بازار کاغذ تاکنون بی‌سابقه بوده و کاغذ، هیچ‌گاه تا پیش از این، قیمت بالای 800 هزار تومان را تجربه نکرده بود.

به گفته کارشناسان؛ مهمترین علت افزایش قیمت کاغذ در بازار آزاد افزایش نرخ ارز است. احمد شریفان، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا اما دلایل دیگری را نیز برای این افزایش قیمت بر می‌شمارد.

به گفته او؛ تغییر نرخ ارز تأثیر خود را می‌گذارد؛ زیرا کاغذ تحریر موجود در بازار 100 درصد وارداتی است. تجار امروز باید دلار را بالای 33 هزار تومان خریداری کنند، طبیعتاً کالای وارداتی نیز گران می‌شود.

شریفان ادامه داد:‌ از سوی دیگر قیمت کاغذ در بازار مقصد نیز افزایش قیمت 200 تا 300 دلاری را تجربه کرده است. جنگ اوکراین تأثیر زیادی بر قیمت‌ها در اروپا داشته است؛ به طوری که هر پالت کاغذ از 900 به هزار و 200 دلار رسیده است.

وی افزود: البته ما الآن با بازار راکدی روبرو هستیم. تقاضا افزایش قابل توجهی نیافته و عرضه نیز به مقدار سابق است. انبارها از کاغذ انباشته است و مشکلی از جهت کمبود کاغذ نداریم.
منبع: روزنامه شرق