استاندار گیلان: زمین‌های بلاتکلیف غرب استان به زراعت چوب اختصاص یابد

گروه استان‌ها- استاندار گیلان گفت: زمین‌های بلاتکلیف غرب گیلان می‌تواند برای کشت صنوبر در اختیار طرح زراعت چوب قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، اسدالله عباسی عصر امروز در جلسه ستاد زراعت چوب گیلان با اشاره به اهمیت استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای زراعت چوب اظهار داشت: یکی از مزیت‌های این طرح صیانت از جنگل‌ها، تامین نیاز صنایع چوبی استان از جمله صنایع سلولزی و ایجاد اشتغال است.

استاندار گیلان به ضرورت صیانت، حفظ و احیای جنگل‌های شمال کشور اشاره و بیان کرد: بسیاری از درختان با توجه به حوادث طبیعی و خشکسالی در حال از بین رفتن هستند و چیزی جایگزین آن‌ها نشده است.

عباسی با بیان اینکه سهم استان گیلان در طرح زراعت چوب حدود 6 هزار و 600 هکتار بوده است خاطرنشان کرد: با توجه به مزیت‌هایی که در هر منطقه وجود دارد بایستی پتانسیل‌ها، استعداد منطقه و میزان تاثیر آن در رشد درختان از قبل شناسایی شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان صنوبرکاری در زمین‌های بلاتکلیف برای ایجاد درآمد را جزو اهداف طرح مذکور برشمرد و بیان کرد: همزمان با برداشت به‌موقع چوب، روند کاشت نهال نیز مورد توجه قرار گیرد تا از زمانی که برای کاشت و برداشت پیش‌بینی شده عقب نمانیم.

وی با بیان اینکه جنگل‌ها به عنوان سرمایه ملی بایستی حفظ شود تصریح کرد: رونق اقتصاد چوب، تامین نیازهای بخش صنعتی وابسته به صنایع چوبی و کارخانجات سلولزی و همچنین جلوگیری جدی از قاچاق چوب از جمله مسائلی است که مورد توجه قرار‌ گرفته است.

استاندار گیلان با بیان اینکه ظرفیت این استان در زراعت چوب بسیار بالاتر از 6 هزار هکتار تعیین شده است ابراز داشت: این ظرفیت‌ها باید شناسایی و مورد استفاده قرار گیرند از طرفی درختان سرمایه‌ ملی هستند و حفظ درختان و جنگل‌ها همانطور که رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند بسیار اهمیت دارد.

عباسی اظهار داشت: زمین‌های بلاتکلیفی در غرب گیلان وجود دارد که برای کشت صنوبر می‌تواند در اختیار طرح زراعت چوب قرار بگیرد و این اقدام در تامین نیاز صنایع چوبی، افزایش میزان اشتغال و درآمد استان موثر است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان افزود: بخش‌هایی از حاشیه جنگل‌ها نیز که در سال‌‌های گذشته به کاشت کاج، توسکا و صنوبر اختصاص داشت در حال از بین رفتن هستند و قرار شد اداره‌کل منابع طبیعی آن‌ها را به فروش برساند و از محل درآمد آن برای توسعه صنوبر و سایر محصولات چوبی استفاده کند.

معاون هماهنگی‌ امور اقتصادی استاندار گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: براساس قانون برنامه ششم توسعه، بهره‌برداری از جنگل‌های شمال از ابتدای سال چهارمِ این قانون ممنوع اعلام شد و ما در طول سال‌های نخست تا سوم صرفاً از محل درختان شکسته و افتاده اجازه برداشت داشتیم.

آرش فرزام‌صفت گفت: تبصره ذیل همین ماده عنوان می‌کند که دولت مکلف است تسهیلات لازم را جهت توسعه زراعت چوب و واردات مواد اولیه مرتبط با چوب سلولوزی در اختیار صاحبان صنایع و کشاورزان تحت قرارداد آنها قرار دهد‌.

معاون هماهنگی‌ امور اقتصادی استاندار گیلان خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها و مراتع می‌بایست 15 هزار هکتار زراعت چوب را در سال پیگیری و عملیاتی کنند که سهم استان گیلان در برنامه ششم بالغ بر 6 هزار و 600 هکتار بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه استارت طرح زراعت چوب در استان گیلان از شهریورماه سال 99 زده شد اظهار داشت: در طول یک سال گذشته چیزی حدود هزار و 875 هکتار عملیاتی شده است.

حامد اختری گفت: در راستای اجرای طرح زراعت چوب به چیزی حدود 11 میلیون مترمکعب چوب سالانه در کشور نیاز داریم که 5 میلیون مترمکعب فقط در استان گیلان مصرف می‌شود از سوی دیگر چوب از گیلان به خارج از استان قاچاق نمی‌شود بلکه از سایر استان‌ها به گیلان قاچاق می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به برگزاری مزایده‌ها برای زراعت چوب افزود: اثرات زراعت چوب شامل صرفه‌جویی ارزی به دلیل عدم واردات، ایجاد فرصت شغلی برای استان و تامین نیاز و مصرف چوبی کشور می‌شود.

اختری تصریح کرد: اداره‌کل منابع طبیعی استان گیلان با فروش چوب‌آلات در سال گذشته حدود 80 میلیارد تومان به خزانه دولت واریز کرد که چوب‌های سنواتی گذشته بوده است و 12 میلیارد تومان به استان برگشت داده شد و این مبلغ در انتهای سال گذشته کمک بسیار بزرگی برای استان بود.

وی افزود: این اداره‌کل برای سال 1400 مکلف شده که 200 میلیارد تومان در بخش زراعت چوب به خزانه دولت واریز کند که تاکنون 104 میلیارد تومان محقق شده است اما تاکنون هیچ گونه برگشت درآمدی از مبلغ مذکور نداشتیم و در این راستا پیگیری و مکاتبات لازم را انجام دادیم.