ارتباط تنوع زیستی و مغز انسان

زیست آنلاین: طبیعت بیولوژیکی برای بازسازی ذهنی بسیار مفید است. شواهد زیادی وجود دارد که تماس با ساختارهای طبیعی خاک و هوا تأثیر عمیقی بر بهبود افسردگی و اضطراب دارد.

به گزارش زیست آنلاین، بهداشت روانی در جوامع امروزی یک مسئله فوری و ضروری است. میزان اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی شیوع پیدا کرده است. طراحی و برنامه ریزی شهری باید با ایجاد تنوع زیستی و ایجاد فضاهای طبیعی در مکانهایی که افراد هر روز از آنها عبور می کنند، سلامت روان را ارتقا بخشد.فعالیت بدنی هنوز پایه اصلی تلاشهای برنامه ریزی شهری برای بهبود سلامت روان است. آرامش ذهنی یک محصول جانبی برای ورزش و تعامل اجتماعی است.
منظور ما از طبیعت چیست؟

تحقیقات گسترده ای نشان داده است كه طبیعت در بسیاری از اشکال و زمینه های مختلف می تواند منافع مستقیمی بر سلامت روان داشته باشد. متأسفانه میزان و تنوع زیستگاههای طبیعی در شهرهای ما به سرعت در حال کاهش است.

اغلب طبیعت به واسطه فضای سبز و فضای باز عمومی به عنوان محلی جدا از سایر مناطق محلات شهری ما دیده می شود. اما حتی تکه های کوچکی از طبیعت بیولوژیکی متنوع ، می تواند میزبان بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری باشد.

چرا تنوع زیستی اهمیت دارد؟

در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن فناوریهای آزمایشگاهی و تلفن همراه ، مانند fMRI و EEG ،اندازه گیری فعالیت مغز و دامنه مطالعات بهداشت روان را گسترده تر کرده است.

تحقیقات نشان می دهد که طبیعت بیولوژیکی از مزایای مثبت ویژه ای برای بازسازی روان برخوردار است. عناصر چند حسی مانند صداهای پرنده یا قورباغه یا بوی گل های وحشی اثرات مفیدی در ترمیم ذهن، آرامش و خلاقیت دارند.تحقیقات علوم اعصاب همچنین نشان می دهد که یک محیط غنی شده از عناصر متنوع می توانند مغز افراد را از لحاظ شناختی سالم و شاداب تر کنند.

گذشته از تصویربرداری از مغز از تجربیات در طبیعت، نشان می دهد تماس با ساختارهای متنوع خاک و هوا تأثیر عمیقی بر افسردگی و اضطراب دارد. افزایش تعامل ما با عناصر طبیعی از طریق لمس، به معنای واقعی کلمه از نظر روانشناختی درمانی و هم از نظر عصبی تغذیه کننده است.همچنین شواهد زیادی وجود دارد که آلودگی هوا، سر و صدا و آلودگی خاک خطر ابتلا به اختلالات سلامت روان را در شهرها افزایش می دهد.

منبع : eco-business