آیا ویروس کرونا مانعی برای برگزاری اجلاس آب و هوایی Cop26 است ؟

زیست آنلاین: محدودیت های مسافرتی اجرای مقدمات برگزاری اجلاس سران گلاسکو را مختل کرده است.

به گزارش زیست آنلاین،اقدامات و گفتگوهای بین المللی سازمان ملل متحد که می بایست قبل از برگزاری اجلاس صورت گیرد تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا باعث افزایش نگرانی فعالین تغییر اقلیم شده و این در حالی است که مقامات دولتی در تلاشند راههای حل این مشکل را پیدا کنند.

نشست امسال سازمان ملل که به cop26 معروف است مهمترین اجلاس پس از توافقنامه پاریس در سال 2015 است چرا که اکنون جهان به دور از اهداف پاریس قرار دارد و این اجلاس (Cop26) که قرار است در ماه نوامبر در گلاسکو برگزار شود به عنوان یکی از آخرین شانس های مطرح شده برای اقدام مجدد کشورها در راستای جلوگیری از تعییرات عمده آب و هوایی است.

در حالی که قرار است این مذاکرات در ماه نوامبر برگزار می شود ، برای دستیابی به یک توافق مناسب دیپلماسی بین المللی تحت تأثیر شیوع ویروس در حال انجام است. دست اندرکاران و فعالین آب و هوائی بیم آن را دارند که محدودیت های سفر مانع انجام تدارکات مورد نیاز برای برگزاری اجلاس شود و تأثیرات شیوع این ویروس دولت ها را با مشکلات زمان و منابع مواجه کند.

چین ، به عنوان بزرگترین منبع انتشار گازهای گلخانه ای جهان ، نقشی اصلی در مذاکرات آب و هوا دارد. با خروج ایالات متحده از توافق پاریس ، موفقیت آمیز بودن اجلاس Cop26 به انجام تعهدات جدید چین بستگی دارد. اما با توجه به همه گیر شدن ویروس کرونا در چین و البته سراسر جهان ، احتمالاً مسائل آب و هوا اولویت بسیار کمتری خواهد داشت.

همچنین در مذاکرات امسال ایتالیا نقش اساسی را ایفا می کند زیرا رسمأ این کشور به عنوان کشور همکار در میزبانی اجلاس Cop26 است و برخی از جلسات مهم پیش از برگزاری جلسه رسمی در آنجا برنامه ریزی شده است.

به طور معمول ، قبل از برگزاری گفتگوهای اقلیمی ، مقامات و سیاستمداران جهان و البته میزبان جلساتی را در کشورهای مهم برگزار می کنند.دست اندرکاران اجلاس نگران این موضوع هستند كه انگلستان برای برگزاری اجلاس اقدامات خود را در زمان مقرر انجام ندهد ، زیرا رئیس Cop26 ، كلر اونیل ، به طور ناگهانی از سمتش برکنار شده و جانشین وی نیز ، آلوك شرما فقط دو هفته است که منصوب شده است. انگلستان هنوز استراتژی یا جدول زمانی برای Cop26 یا حتی برای هدف خود یعنی دستیابی به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2050 تعیین نکرده است.

تام بورک ، بنیانگذار گروه محیط زیست E3G و ناظر مذاکرات ، می گوید که مقدمات اجلاس از قبل از شیوع این ویروس نیز با کندی انجام شده است. برای موفقیت در مذاکرات Cop26 ” باید بسیار بیشتر حرکت کرد، باید دیپلماسی تهاجمی تری نسبت به ویروس کرونا داشت. “در حال حاضر این ویروس تأثیر خود را دارد و اگر شرائط بدتر شود ، تأثیر چشمگیری خواهد داشت.”

بر اساس نظریات پل بلدوسه ، مشاور سابق آب و هوا در کاخ سفید پیش بینی می شود که چین از مسیر مذاکرات انحراف داشته باشد.وی اظهار داشت: “چالش رهبری اجلاس این است كه با احتیاط عمل كنید و به عنوان یك سازمان برگزار كننده، در عین حال توجه لازم را نیز به شرائط اضطراری کنونی آب و هوا داشته باشید چرا كه به هر حال احتمالاً این بیماری عفونی در بسیاری از كشورها به یك مسئله اولویت دار تبدیل شده است.” “اگر ویروس کرونا به یک بیماری همه گیر در مقیاس کامل تبدیل شود، ممکن است انجام برنامه ها در شرایط عادی غیرممکن شود.”

نات كوهان ، معاون ارشد صندوق دفاع محیط زیست آمریكا ، گفت كه در اوایل ماه ژوئن می توان جلسه‌ای كلیدی در آلمان برگزار كرد اما جلسات دو جانبه بین انگلیس ، اتحادیه اروپا و سایر بازیگران مهم نیز ممكن است تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته و دچار اختلال گردد.

با این حال ، افراد با تجربه بر این باورند که برای ادامه فرایندهای مقدماتی و دیپلماتیک، انگلیس و سازمان ملل از فناوری های پیشرفته ارتباطاتی بهره می گیرند. در مذاکرات پاریس ، مذاکره کنندگان در فیس بوک و دیگر اشکال رسانه های اجتماعی گفتگوهای منظمی برگزار کردند و گروه های فعالی در واتساپ داشتند. در این شرایط ویدئو کنفرانس نیز به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

این فناوری ها از مزایای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از عدم انجام سفر هستند. در همین رابطه، صالم الحق ، مدیر مرکز بین المللی تغییر آب و هوای بنگلادش ، عنوان می نماید که استفاده از جلسات مجازی می تواند “منافع ناخواسته ای” داشته باشد.

دفتر هیأت دولت انگلستان که هماهنگی برگزاری Cop26 را بر عهده دارد بر این اعتقاد است که : ” هنوز چند ماه برای برگزاری اجلاس در این کشور فرصت هست و از نزدیک وضعیت را تحت نظر داریم. مقامات ما در همه برنامه ها مشارکت دارند. می دانیم که شرایط حاضر ممکن است بر برخی سفرهای بین المللی تأثیر بگذارد و برنامه ها مطابق با آن تغییر یابد ، اما اطمینان داریم که بحث های لازم و دیپلماسی با شرکای بین المللی ادامه خواهد یافت. “

کمیسیون اروپایی اظهار می دارد که “شیوع کرونا فعلاً تأثیر مهمی بر آماده سازی Cop26 نداشته است، اما اتحادیه اروپا و چین” تماس ها را از طریق کنفرانس ویدئویی و از طریق مجازی در سطوح مختلف دیپلماتیک دنبال می کنند. ما هنوز به اهداف پیش بینی شده امیدوار و متعهد هستیم و برای این منظور از نزدیک با دولت چین همکاری خواهیم کرد. “.

محمد ادوو ، مدیر انرژی در آفریقا می گوید: در واکنش سریع جهانی به این ویروس اولویت تفکر جهانی جلوگیری از تخریب آب و هوا نخواهد بود. وی گفت: “پاسخ به Covid-19 همانطور که باید ، شدید و فوری است.” “این که متوقف کردن بحران Covid-19 مذاکرات بحران آب و هوا را مختل نخواهد کرد، خلاف واقعیت است و تنها موضوع جدی در مباحث تغییر اقلیم فقدان اراده سیاسی در کشورهای اثرگذار است.”

منبع:گاردین