آیا شمارش معکوس برای افزایش قیمت‌ کاغذ شروع شده است؟

با آغاز سال تحصیلی قیمت کاغذ چاپ و تحریر در بازار آزاد ۱۲ درصد افزایش یافته است، پیش از این بسیاری از فعالان بازار کاغذ از انفجار قیمت‌ها در نیمه دوم سال خبر داده بودند.

 

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، با آغاز سال تحصیلی قیمت کاغذ چاپ و تحریر در بازار آزاد ۱۲ درصد افزایش یافته است، پیش از این بسیاری از فعالان بازار کاغذ از انفجار قیمت‌ها در نیمه دوم سال خبر داده بودند.
بازگشایی مدارس و توقف توزیع کاغذ‌های دولتی که سال گذشته تامین ارز شده‌اند از سوی اتحادیه شرکت تعاونی ناشران آشنا موجب افزایش قیمت کاغذ طی یک هفته جاری شده است.

بر این اساس قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر که از ۳۹۰ هزار تومان در ماه گذشته به ۳۶۰ هزار تومان رسیده بود،‌ امروز به ۳۸۵ هزار تومان افزایش داشته است.

فعالان بازار کاغذ افزایش تقاضا به علت بازگشایی مدارس و توقف توزیع کاغذ دولتی در هفته گذشته را مهمترین دلیل این افزایش می‌دانند. اما مشکلات کاغذ از ابتدای سال جاری و در جایی خارج از بازار کاغذ آغاز شد.

غلامرضا شجاع، از فعالان صنعت چاپ، با انتقاد از عملکرد دولت به تسنیم گفت: دولت دست واردکنندگان کاغذ را بسته است. از یک سوی ارز دولتی و نیمایی اختصاص نمی‌دهد و از سوی دیگر اجازه خرید ارز اشخاص را نیز نمی‌دهد. مشخص نیست که واردکننده باید از کجا ارز تهیه کند؟

وی ادامه داد: گرانی یک بحث است،‌ گران‌فروشی بحثی دیگر. گرانی را دولت به وجود می‌آورد و گران‌فروشی را خرده‌فروشان و بنکداران کاغذ.

در همین رابطه، محسن قدبیگی، از فعالان بازار کاغذ، نیز معتقد است که قیمت‌ها با توجه به وضعیت فعلی در هفته‌های آینده افزایش خواهد داشت و با نزدیک شدن به مهر ماه قیمت از بندی ۴۰۰ هزار تومان فراتر خواهد رفت.

پیش از این بسیاری از کارشناسان بازار کاغذ از وضعیت بحرانی کاغذ در نیمه دوم سال به دلیل سیاست‌های ارزی دولت در نیمه اول سال خبر داده و گفته بودند در صورتیکه واردات کاغذ مدیریت نشود،‌ با بحران کمبود و افزایش قیمت این کالا در کشور مواجه خواهیم شد.

سید‌حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، در این رابطه معتقد است: بسیاری از فعالان بازار کاغذ بیش از سه ماه است که در نوبت تخصیص ارز هستند،‌ بسیاری کالا را خریداری کردند و کالا در گمرک بندرعباس مانده است و ارزی برای ترخیص آن وجود ندارد. در این شرایط واردکننده باید هزینه انبارداری نیز پرداخت کند که قطعا به گران شدن قیمت نهایی منجر می‌شود و این هزنیه انبارداری باید از جیب مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود.

دولت از ابتدای سال جاری تاکنون تخصیص ارز برای پرونده‌های واردات کاغذ را به ندرت تأیید کرده است،‌ از سوی دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی کاغذ نیز که به مبلغ ۸۰ میلیون یورو برای کاغذ فرهنگی (نشر و مطبوعات) عرضه می‌شد‌، در سال جاری اختصاص پیدا نکرده است،‌ با تمام شدن محموله‌های وارد شده با این ارز‌، ناشران نیز برای تامین نیاز خود به بازار آزاد روی خواهند آورد و در نتیجه بر هم خوردن نظم بین عرضه و تقاضا بازار کاغذ دوباره با بحران‌های گذشته روبرو خواهد شد.

در حوزه تولید کاغذ نیز دولت چندان گام اساسی برای حمایت برنداشته است که بتوان امید داشت که تولید می‌تواند وضعیت بازار را بهبود بخشد.