آخرین اخبار از حل مشکل کاغذ ناشران؛ اعتبار ارزی یا ریالی؟

خبرها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حکایت از اتفاقات جدید در حوزه دسترسی ناشران به کاغذ یارانه‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ هفته گذشته محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با تسنیم از خبرهای خوش برای تأمین کاغذ ناشران خبر داد و گفت: طی 10 روز آینده خبرهای خوشی از دولت برای کاغذ فرهنگی خواهد رسید.

از سوی دیگر طی چند روز گذشته بخشی از کاغذ باقی مانده از یارانه سال 98 بین مطبوعات توزیع شد. برای پیگیری کاغذ ناشران با محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد تماس گرفتیم که وی از اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد در این خصوص طی امروز و فردا خبر داد.

پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اختصاص ارز سال 99 کاغذ از دولت تاکنون به دلیل اعلام خروج کاغذ از ارز یارانه‌ای از سوی دولت تاکنون امکان‌پذیر نبوده است و از همین رو دولت نتوانست به تعهد خود مبنی بر اختصاص ارز به کاغذ عمل کند.

اما حالا شنیده‌ها حاکی از قرار گرفتن دولت بر سر یک دوراهی اقدام است،‌ اقدام نخست اختصاص ارز سال 99 است که پیش از این دولت وعده آن را به وزارت ارشاد داده بود و نتوانست آن را عملیاتی کند. اقدام دوم اختصاص اعتبار ریالی از سوی دولت برای کاغذ است.

بنا به گفته هومان حسن‌پور؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، هنوز دولت تصمیم مشخص و قطعی برای عمل به یکی از این دو اقدام نگرفته است.اما طبق آنچه که جوادی مبنی بر اعلام رسمی از سوی وزارتخانه مطرح کرد،‌ به نظر می‌رسد تصمیم قطعی مشخص شده است.

حسن‌پور در ادامه به تسنیم می‌گوید: برای ما ناشران مهم دسترسی به کاغذ است؛ اگر دولت نتواند تا روزهای پایانی خود وضعیت کاغذ را مشخص کند،‌ نشر وضعیتی مبهم پیدا می‌کند چرا که با کاغذ بندی 500 تا 600 هزار تومان نمی‌توان کتاب چاپ کرد.

وی ادامه می‌دهد:‌ برای ما تفاوتی ندارد که دولت ارز اختصاص دهد یا اعتبار ریالی،‌ ماده اولیه ما کاغذ است و ما به دنبال کاغذ هستیم‌، اینکه دسترسی به کاغذ با چه فرآیند مدیریتی در دولت طی شود برای ما فرقی ندارد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از تاثیر قابل توجه گرانی کاغذ بر عدم انتشار کتاب خبر داده است و می‌گوید:‌ تصور می‌کنم بیش از 50 درصد با کاهش انتشار کتاب مواجه شده‌ایم؛ زیرا در وضعیت اقتصادی فعلی نشر ناشران توان انتشار کتاب با کاغذ آزاد را ندارند.